Обожнюю маленькі тематичні музеї. Ось надибала у Львові цими вихідними ще один – Музей скла. Виявляється йому вже 6 років (відкрили на честь 750-річчя Львова), а я ще його для себе була не відкрила. Але, як кажуть, краще пізно, ніж ніколи. Найцікавіше те, що знаходиться він на моїй улюбленій Площі Ринок. Я, напевне. сотні разів коло нього була і не зауважила. Але так мало бути. Колись давно, ще за часів Радянського Союзу, мені пощастило побувати на Бережанському склозаводі. Тоді ще проводились там екскурсії,і там я вперше побачила склодувів і їхні витвори. Для мене ці люди були справжнісінькими чарівниками. Ідея створення першого і єдиного в Україні музею скла належить А. Бокотею – ректору Львівської Академії мистецтв. всесвітньо-відомому художнику скляру. Єдина на всю Україну кафедра цього мистецького вузу – кафедра художнього скла, готує митців-склодувів. Навчитися працювати зі склом неможливо, як скажімо, малюванню, ліпленню з дитинства – матеріал надто небезпечний. А знаряддя, з яким мають справу художники-гутники? Нічого спільного з пензликами, олівцями та палітрами – щипці та ножиці. Місце праці – біля розпеченої до 1200-15000* С печі. У музеї два відділи – історичний і сучасний. У першому – історія виникнення скла . Тут можна побачити глечики, чарки, бокали, пивні кухлі, вівати, штофи, профітки, флакони, бальзамарії, давньоруські скляні намистини, уламки браслетів, перстнів, мозаїк та археологічні знахідки зі скла. У другому відділі – роботи сучасних майстрів Львова, а також роботи студентів ЛАМ – вітражі, гутне скло, об’ємно-просторова пластика , роботи з приватних колекцій. Також тут представлений широкий асортимент гутного скла виробництва компанії “Галицьке скло”.
Існує цікава легенда про виникнення скловиробництва. У ній розповідається, що одного разу, в дуже далекі часи, фінікійські купці везли по Середземному морю вантаж брили соди. На ночівлю вони висадилися на піщаному березі й почали готувати собі їжу. Не маючи під руками каміння, обклали багаття великими брилами соди. Вранці, розгрібаючи попіл, купці виявили чудовий злиток, який був твердим, як камінь, горів вогнем на сонці й був чистим і прозорим, як вода. То було скло. Так майже шість тисячоліть тому виникло скловиробництво . Ця історія була написана римським вченим Плінієм у головній праці його життя «Природнича історія” . Він писав її багато років. Довгий час вірили, що саме так і винайшли скло. Лише в середині XX століття знайшлись люди, які вирішили перевірити розповідь Плінія. Кілька спеціалістів із скловиробництва зробили спробу зварити скло таким же чином, як зробили це фінікійські моряки. Вони так само , на піщаному березі розпалили багаття, поставили великі брили соди, а на них – казан з водою. Довго і терпляче слідкували за багаттям, не шкодуючи, підкладали в нього дрова. Вітер роздмухував полум’я. Але все було марно. Коли вогонь загас, ніякого скла у попелі не знайшли. Адже при такому невеликому жарі, який дає полум’я багаття, сода не може сплавитись з піском і перетворитись на скло. Так була доведена помилка Плінія.
Легенда про рубінове скло
До наших днів крізь віки дійшла легенда про те, як вдалося розгадати таємницю виготовлення рубінового скла. Жив колись давно на світі бідний скловар. Справи в нього йшли погано — ніяк не вдавалося йому вибратись з боргів та скрутного становища. Бідність привела до відчаю його дружину, яка одного разу в пориві відчаю та безсилля зірвала з пальця обручку і кинула до чана з киплячою скломасою. І раптом здійснилось диво — на очах скловара гаряча сіра маса забарвилась у яскраво-червоний колір. Майстер не розгубився, а виготовив з неї чудовий посуд. З того часу він почав працювати переважно за таким рецептом, вдосконалив технологію варіння рубінового скла і досить скоро це принесло йому багатство і славу.
Цікаве із історії скла можна дізнатися у праці Михайла Петровича Свєшнікова “Таємниці скла”, тільки я поки що її не знайшла.Але частково на сайті http://supercook.ru/glass-history-04.html є матеріал на основі цієї праці.
От пишу і думаю. чому про цікавий музей так мало інформації? Адже тут представлені чудові роботи майстрів. А у самому музеї нема навіть елементарного буклета, щоб відвідувач міг собі на згадку купити. Ціна на квиток символічна, я би сказала, на наш час навіть смішна – 5 грн., а для дітлахів- дошкільнят безкоштовно. З однієї сторони це добре. Крім того, у музеї можна купити роботи майстрів (не всі, звичайно, продаються), якщо щось сподобалось. Я гадаю, що ця творча майстерня вартує того, щоб про неї знали більше людей. А в такому стані як зараз, музей більше схожий на крамничку, яких зараз багато є і Львові.
І як вам стаття?